Iskani niz je bil najden v DRUGI VSEBINI:
Kibernetika prvega reda
Interdisciplinarna in transdisciplinarna znanost o komunikaciji in samoorganizaciji kompleksnih sistemov, ki izvira iz 40-tih let 20. stoletja. Glavni konceptualni prispevki: premik od proučevanja strukture sistemov k raziskovanju vzorcev njihove organiziranosti, logično utemeljitev povratnega sporočila kot bistvene sestavine za (samo-)upravljanje z vedenjem sistema ter opisovanje vzorcev obnašanja sistema s pomočjo mehanizma krožne vzročnosti in že omenjenih povratnih zank (namesto dotlej ustaljenih linearnih mehanizmov vzročnosti) v bioloških in socialnih sistemih. Za kibernetiko je značilen ekosistemski pogled na svet kot celoto soodvisnih, vzajemno povezanih delov oziroma entitet. Proučuje tako imenovane alopoietske sisteme (ustroje) oziroma procese. Epistemologija kibernetike prvega reda (kibernetike opazovanih sistemov, preproste kibernetike) je kljub predlaganemu krožnemu vzročnemu modelu opisovanju vedenja opazovanih sistemov objektivistična, ker predpostavlja objektivni (nevtr...
Kultura
Kulturo najprej določa geografska lociranost – tako lahko govorimo o plemenski kulturi, mest-ni kulturi, subkulturi, belokranjski ali prekmurski kulturi, slovenski kulturi, evropski kulturi ipd. Vendar kulturo določajo tudi druge značilnosti, kot so vedenjski vzorci, navade, šege, ki se prenašajo iz generacije v generacijo. Kultura je tako relativno stabilni skupek vrednot in navad določenih družbenih skupin v posameznih državah ali regijah, ki vplivajo na obnašanje in deja-nja teh ljudi. Kultura določa, kako se pripadniki določene družbene skupine v določenem oko-lju obnašajo, razmišljajo, čutijo, sporazumevajo, presojajo. Kulturo opredeljujejo vzorci vede-nja, šege in navada, norme (navodila, ki usmerjajo vedenje v določenih situacijah), vrednote (prepričanje, da je nekaj dobro in zaželeno), načini komuniciranja, jezik. Kultura usmerja delo-vanje in določeni družbeni skupini določa pogled na življenje. Definicije sprejemljivega se lah-ko od družbe do družbe razlikujejo, kar lahko vod...
Kulturna kompetentnost
Primerno usposobljenost, spretnost, ustrezna sposobnost za delo v večkulturni družbi in za delo s pripadniki različnih kultur. Kompetenca je nabor obnašanja, spretnosti, stališč, ki so po-vezana z uspešnim obnašanjem glede na določen kontekst. Kulturno kompetentna socialna služba je odzivna na socialne probleme v odnosu do kulture, »rase«, spola itd. Potrebne so, če določeno okolje vključuje delo z ljudmi iz drugih držav in različnih kultur. Gre za skupek ve-denja, odnosov, praks, zakonodaje, ki socialnim službam omogočajo učinkovito delo s pripa-dniki različnih kultur. Kulturna kompetentnost zato nujno obsega prepoznavanje in razumeva-nje, kako ekonomski pogoji, »rasa«, kultura, etničnost in širši družbeni kontekst vplivajo na vsakdanje življenje in njihove izkušnje. Kulturna kompetentnost torej lahko razumemo kot zmožnost strokovnjaka za učinkovito opravljanje svoje strokovne vloge v večkulturnem okolju.
Sinergetika
Ena od sodobnih znanosti o kompleksnosti, ki opisujejo, pojasnjujejo in matematično modelirajo tisto obnašanje sistemov, ki ga ni mogoče uloviti v linearne enačbe in za katere ni mogoče z gotovostjo predvideti rešitev. Značilnosti teh sistemov so kompleksnost, netrivialnost, nelinearnost, dinamičnost, samoorganiziranost, največkrat tudi izjemna občutljivost za začetne pogoje. Sinergetika (in druge znanosti o kompleksnosti) se ukvarja z vprašanjem nastanka za sistem značilnega vedenja oziroma stanja, torej s porajanjem vzorcev, in z vprašanjem spreminjanja ustaljenega obnašanja sistema. Zanima jo, kako se pojavijo prehodi med vzorci, kako potekajo procesi, ki obnašanje sistema vodijo do točke kritične nestabilnosti, v kateri se dotlej stabilni, ustaljeni vzorec delovanja sistema prekine oziroma podvoji, tako da vedenje sistema začne nihati med dvema vzorcema. Ključni avtorji: Herman Haken, Günther Schiepek (za psihoterapijo), Peter Sommerfeld (za socialno delo) idr.
Stigmatizacija
Označuje poseben odziv okolja na drugačnost/različnost. V nekaterih okoljih je lahko drugačnost (barva kože, etnična pripadnost, veroizpoved, politično prepričanje, starost, izobrazba, ...) nezaželena oz. stigmatizirana, okolje pa stigmatizirane osebe dojema kot manjvredne. Ti so lahko tarča posmeha, zaničevanja, opravljanja, psihičnega in fizičnega nasilja. Dostop do družbenih dobrin, npr. do izobrazbe, zaposlitve, političnega odločanja ipd., jim je pogosto otežen. Posledica stigmatizacije se vedno izraža v socialni distanci do stigmatiziranih oseb in skupin. Da bi se stigmatizirani obranil napadom, lahko razvije naslednje strategije: 1. prikrivanje stigme (deluje preudarno „normalno“, izogiba se situacijam, ki bi razkrile njegovo nezaželeno drugačnost); 2. sprejem stigme (»Če me imajo za norega, bom pač nor.« – oprime se obnašanja v skladu s samoizpolnjujočo se prerokbo); 3. refleksija stigme (stigmatizirani se trudi za kognitivno predelavo – refleksijo – stigme).