Iskani niz je bil najden v DRUGI VSEBINI:
Aktivizem
Načrtovano delovanje posameznikov in skupin z namenom doseganja socialnih in političnih ciljev. Delovanje vključuje vodenje političnih kampanj, družbenih akcij, manifestacij, protestov in drugih družbenih akcij z namenom obveščanja in osveščanja ljudi.
Antidiskriminacija
Pogosto je v rabi kot sinonim za antizatiranje. Nekateri avtorji pojma ločijo. Antizatiralno prakso opredeljujejo kot prakso, ki temelji na minimaliziranju, odpravljanju nee-nakih razmerij moči v družbi. Antidiskriminatorska praksa pa zahteva določeno zakonodajo, ki se prav tako sooča z diskriminacijo določenih skupin.
Etnična distanca
Položaj etničnih skupin je veliki meri odvisen od etnične distance, ki se ustvarja med domi-nantno in etnično skupino. Gre za vrsto medetničnih odnosov, ki utrjujejo etnične meje, ustvarjajo in vzdržujejo etnocentrizem.
Etnocentirizem
Stereotipno ocenjevanje drugih kultur, njihovih šeg in navad iz perspektive večinske (lastne) kulture. Gre za težnjo k poveličevanju lastne kulture. Etnocentrizem temelji na prepričnju, da so pripadniki lastne skupine večvredni, boljši, v nasprotju s pripadniki drugih etničnih /nacionalnih skupin. Poznamo različne pojavnosti etnicentrizmov, kot so: asimilacija, genocid, diskriminacije do etničnih skupin, negativne oblike nacionalizmov ipd. Pogosto rečemo, da je slovenski šolski sistem v odnosu do etničnih/kulturnih manjšin etnocentričen, saj učence uči zgolj o slovenski zgodovini, slovenski prevladujoči religiji.
Funkcionalnost revščine
Nanaša se na tisti del njenih družbenih učinkov, ki koristijo skupinam, ki niso v revščini, predvsem najbogatejšim in najmočnejšim. Gre zlasti za štiri funkcije r.: gospodarsko, tržno, legitimnostno in represivno. Gospodarsko je revščina funkcionalna zato, ker vzdržuje zalogo najslabše plačane delovne sile, ki opravlja najtežja in najmanj ugledna dela, ki jih drugi sloji odklanjajo, čeprav so nujna za družbeni obstoj in za obstoječe dobičke ekonomskih akterjev. Tržna funkcionalnost revščine je v omogočanju novih zaposlitev, poklicev in finančne varnosti vse večjega dela delovne sile, ki skrbi za revne ali pa pred njimi ščiti ostali del prebivalstva (socialni delavci, psihiatri, policaji, uradniki itd.). Legitimnostna funkcija revščine se kaže v statusnem potrjevanju vseh, ki niso revni, saj se s pragom revščine vzdržuje osnovna razmejitev med neuspehom in meritokratsko zaslužnostjo tistih, ki so nad omenjenim pragom. Revščina ima tudi represivno funkcijo, saj se videz družbenega reda n...
Kultura
Kulturo najprej določa geografska lociranost – tako lahko govorimo o plemenski kulturi, mest-ni kulturi, subkulturi, belokranjski ali prekmurski kulturi, slovenski kulturi, evropski kulturi ipd. Vendar kulturo določajo tudi druge značilnosti, kot so vedenjski vzorci, navade, šege, ki se prenašajo iz generacije v generacijo. Kultura je tako relativno stabilni skupek vrednot in navad določenih družbenih skupin v posameznih državah ali regijah, ki vplivajo na obnašanje in deja-nja teh ljudi. Kultura določa, kako se pripadniki določene družbene skupine v določenem oko-lju obnašajo, razmišljajo, čutijo, sporazumevajo, presojajo. Kulturo opredeljujejo vzorci vede-nja, šege in navada, norme (navodila, ki usmerjajo vedenje v določenih situacijah), vrednote (prepričanje, da je nekaj dobro in zaželeno), načini komuniciranja, jezik. Kultura usmerja delo-vanje in določeni družbeni skupini določa pogled na življenje. Definicije sprejemljivega se lah-ko od družbe do družbe razlikujejo, kar lahko vod...
Kulturno nasilje
Nanaša se na prakse zatiranja skupin ali skupnosti zaradi njihove kulture, jezika, religije, navad, tradicije, umetnosti, zakonodaje ali znanosti, ki jih lahko ljudje dojemajo kot upravičene ali vsaj ne kot nekaj slabega, ker so diskriminatorna prepričanja del njihovih kulturnih norm.
Manjšina
Pojem, ki ne opredeljuje skupin zgolj po njihovi številčnosti oz. v statističnem smi-slu, temveč označuje družbene skupine z manj družbene moči. Manjšina je družbena skupina, ki je v neenakem izhodiščnem položaju v primerjavi z večino, njene člane pa povezuje skupin-ska solidarnost oz. občutek pripadnosti. Pogosto se njeni pripadniki dojemajo ločeno od veči-ne. Značilna je poseljenost na obrobju, v izoliranih, oddaljenih predelih mest ali naselij – zato govorimo o socialni in fizični marginalizaciji manjšin. Medtem ko se pojem »stare manjšine« nanaša predvsem na pripadnike različnih kultur ali etničnosti znotraj večine, pa pojem »nove manjšine« opredeljuje družbene skupine, ki se bolj kot po kulturi ali etničnosti razlikujejo od večine po drugih družbenih značilnostih (spol, starost, spolna usmerjenost, izkušnja sodobnega migriranja iz tretjih držav sveta itd.).
Marginalizacija
V rabi je več sinonimov za pojem marginalizacija, kot na primer socialna izključenost, osami-tev, segregacija. Je stanje manjšine, ki je izključena, in ima manjši dostop do možnosti, ki jih ima večina. Marginalizacija temelji na dveh ključnih elementih: družbena izključenost in po-manjkanje enakih možnosti, kar onemogoča aktivno vključenost marginaliziranih posamezni-kov ali družbenih skupin v družbene procese in sisteme (kot so šola, trg zaposlovanja, politične združbe ipd.), vpliva pa tudi na porast revščine. Marginalizacija se kaže na treh ravneh: eko-nomski, družbeni in politični ravni. Pogosto se odraža kolektivno, kar je posledica določene pripadnosti (spolu, starosti, verski pripadnosti, spolni usmerjenosti, narodnostni ali etnični pri-padnosti, družbenemu statusu, zdravstvenemu stanju, materialnemu položaju itd.). Marginali-zacija je v tesni povezavi z vprašanji »rase«, etničnosti in migracij. Tako se pripadniki etničnih manjšin pogosteje kot pripadniki večine soočajo z margina...
Predsodki
Vrsta prepričanj, ki niso upravičena, argumentirana in preverjena, a jih spremljajo intenzivne emocije in so odporna na spremembe. V tem smislu so predsodki do npr. skupin, poklicev, pojavov, inštitucij ipd. lahko pozitivni ali negativni. Predsodki živijo od polarizacij, od maksimiranja razlik med skupinami. Predsodki imajo tri komponente: 1. Kognitivna – sestoji iz nepreverjenih posplošenih konceptov, kognitivnih shem in implicitnih teorij različnih skupin in posameznikov. Te implicitne teorije producirajo nepreverjene informacije, govorice, mitologije, verovanja ipd., ki si jih ljudje izmenjujejo v vsakdanjem življenju. 2. Emotivna – ta komponenta daje predsodkom „duševno energijo“ in hrani globoko nezavedno dinamiko predsodkov. Ta komponenta daje „ton“ predsodkom in služi posameznikom in skupinam kot projekcija in racionalizacija lastnih bolečin, strahov, neuspehov. 3. Konativna – pripravljenost za določeno obnašanje do neke skupine objektov, do katerih imamo predsodke.